Chladiace kvapaliny
Najpredávanejšie
Na chladenie motora sa v podstate používajú všetky druhy nemrznúcej zmesi. Ich účelom je zabrániť prehriatiu motora a zamrznutiu chladiacej kvapaliny. Okrem toho chladiaca kvapalina chráni chladiaci systém pred koróziou.
Chladiace systémy starších modelov áut obsahujú viac kovových častí, zatiaľ čo novšie modely obsahujú viac hliníkových, plastových a gumených častí.
Prvou veľkou otázkou je, či farba chladiacej kvapaliny súvisí a chemickým zložením alebo technickými vlastnosti chladiacej kvapaliny.
Farba chladiacej kvapaliny je určená farbivom pridaným výrobcom chladiacej kvapaliny a nemožno ju použiť na rozlíšenie typu chladiacich kvapalín. Farba chladiacej kvapaliny v prípade starších áut naznačovala vlastnosti danej chladiacej kvapaliny, ale dnes je taká široká ponuka, že je to už „len“ charakteristika, ale na výber chladiacej kvapaliny nestačí.
Chladiaca kvapalina môže byť aj obyčajná destilovaná voda, pretože voda ochladzuje povrchy veľmi efektívne. Nevýhodou použitia vody však je, že nemá vhodné inhibítory korózie a mazivá na mazanie dielov v chladiacom systéme, ani nechráni vnútorné časti motora pred zamrznutím.
Chladiaca kvapalina (známa aj ako nemrznúca zmes) je najdokonalejšou voľbou na chladenie vnútorných komponentov motora. Znižuje bod mrazu a zvyšuje bod varu vody, pričom poskytuje vynikajúcu ochranu proti korózii a správne mazanie komponentov.
Väčšina moderných chladiacich/nemrznúcich zmesí obsahuje glykol, ako aj inhibítory korózie a farbivá (oranžové, zelené, červené alebo modré).
Najbežnejšie riedenie destilovanou vodou je 50:50 (-38C) alebo 60:40 (-25C).