Motorové oleje

Komplexný sprievodca výberom motorového oleja: Ako si vybrať a na čo si dať pozor?

Každý spaľovací motor potrebuje pre správne fungovanie motorový olej. Hoci sa jeho význam často podceňuje, je nepopierateľné, že motorový olej je jedným z najdôležitejších automobilových komponentov. Maže rôzne časti motora, aby sa znížilo trenie a minimalizovali sa zbytočné straty výkonu. Olej však hrá vo vašom motore aj ďalšie dôležité úlohy.

Je nevyhnutné používať motorový olej predpísaný výrobcom, ktorý spĺňa potrebné limity. A netreba zabúdať ani na jeho pravidelnú výmenu. Ale prečo je to tak? Akú funkciu má motorový motor? A čo sa stane, ak sa použije nesprávny olej?

Prečítajte si komplexného sprievodcu výberom motorového oleja - nájdete ho pod produktami tejto kategórie.

Najpredávanejšie

vyr 3369 MN7812 1 ester
 
€4,90
(€4,08 bez DPH)
ENI I RIDE RACING 5W 40 1 LITER
ENI I-RIDE RACING 5W-40 1L
Skladom
EIRIDERAC5W401
 
€8,90
(€7,42 bez DPH)
vyr 24597total quartz ineo mc3 5w30 4
Total Quartz Ineo First 0W-30 4L
Skladom
TQUARTZINEOF0W4
 
€39,90
(€33,25 bez DPH)
pictures CH9701 4 black front 1200
Chempioil 9701 Ultra XTT 5W-40 4L
Skladom
CHULTRAXTT 5W40 4
 
€15,95
(€13,29 bez DPH)
pictures CH9720 4 black front 1200
Chempioil 9720 Ultra JP 5W-30 4L
Skladom
CHULTRA JP 5W-30 4
 
€14,50
(€12,08 bez DPH)
MANNOL LEGEND EXTRA 0W 30 5 Liter
MANNOL LEGEND EXTRA 0W-30 5L
Skladom
MANLEGENDEXTRA0W305
 
€23,50
(€19,58 bez DPH)
MANNOL 7707 ENERGY FORMULA FR 5W 30 5 LI
MANNOL 7707 FORD/VOLVO 5W-30 5L
Skladom
MANOEM.FORD/VOLVO5
 
€24,85
(€20,71 bez DPH)
pictures CH9201 1 black front 1200
Chempioil 9201 Moto 2T 1L
Skladom
CHMOTO 2T 1
 
€4,15
(€3,46 bez DPH)
MANNOL RACING+ESTER 10W 60 4 LITER
MANNOL RACING+ESTER 10W-60 4L
Skladom
MANRACINGESTER4
 
€22,85
(€19,04 bez DPH)
EUROL HARLEY PRIMAR CHAIN 1 Liter
EUROL HARLEY PRIMAR CHAIN 1L
Skladom
EURHARLEYCHAINCASE1
 
€5,95
(€4,96 bez DPH)
1033 položiek celkom
vyr 4821mn7858 025 f 1
€1 bez DPH
€1,20

MANNOL Agro Formula S je vysoko kvalitný motorový olej na syntetickom základe pre moderné 2-taktné motory pracujúce pri vysokých otáčkach a pri intenzívnom používaní.

MANAGROFORMS0-12
agroh
€1 bez DPH
€1,20

Špeciálny vysoko kvalitný motorový olej na syntetickej báze pre 2-taktné motory Husqvarna. Je vhodný na mazanie vopred namiešanou zmesou a automatickým miešaním v saní motora.

MANAGROHUSQV-0-12
WSW UNITECH LÁNCFŰRÉSZOLAJ 150 1 LITER
WSW UNITECH REŤAZOVÝ OLEJ 150 1L
Momentálne nedostupné
€2,42 bez DPH
€2,90

Olej na reťazové píly WSW UNITECH 150 je mazivo na báze minerálneho oleja so špeciálnymi prísadami, odporúčané pre profesionálne použitie. Obsahuje takzvanú protiletovú prísadu,...

IUNITECHLANC1501
wsw unitech lancfureszolaj 100+ 1L
€2,46 bez DPH
€2,95

Olej na reťazové píly WSW UNITECH je mazivo na báze minerálneho oleja odporúčané na profesionálne použitie. Obsahuje takzvanú protiletovú prísadu, ktorá zaisťuje, že olej...

7465
eurol tudbocat 10w 40 1L motorolaj
€3,33 bez DPH
€4

Polosyntetický motorový olej pre benzínové a naftové motory. Vďaka vysokému viskozitnému indexu zaisťuje olej vynikajúci studený štart, ako aj silný mazací film pri vysokých...

EURTURBOCAT10W401
pictures CH9310 1 black front 1200
Chempioil 9310 Moto 4T 15W-50 1L
Momentálne nedostupné
€3,42 bez DPH
€4,10

Inovatívny polosyntetický motorový olej s obsahom esterov pre štvortaktné vysoko zaťažené motory motocyklov, pitbikov, motardov atď. pre off-road (enduro, motokros, trial atď.)...

CHMOTO 4T 15W-50 1
efunyiro06
€3,46 bez DPH
€4,15

Olej do kosačiek SAE 30 je jednostupňový motorový olej vhodný pre kosačky vybavené 4-taktným výbušným motorom, rotačnými motyčkami a ďalšie 4-taktné záhradné stroje s...

EFUNYIRO06
pictures CH9201 1 black front 1200
€3,46 bez DPH
€4,15

Univerzálny vysokokvalitný motorový olej na minerálnej báze pre moderné vysoko zaťažované a vysokootáčkové 2-taktné motory s chladením vzduchom. Je vhodný na mazanie vopred...

CHMOTO 2T 1
pictures CH9401 1 black front 1200
€3,46 bez DPH
€4,15

Univerzálny motorový olej ekonomickej triedy, ktorý je zmesou syntetických komponentov a vysoko rafinovanej minerálnej bázy, pre moderné vysoko zrýchlené benzínové a naftové...

CHMULTIHQ 20W50 1
agro1
€3,50 bez DPH
€4,20

MANNOL Agro Formula S je vysoko kvalitný motorový olej na syntetickom základe pre moderné 2-taktné motory pracujúce pri vysokých otáčkach a pri intenzívnom používaní.

MANAGROFORMS1
pictures CH9506 1 black front 1200
€3,63 bez DPH
€4,35

Celoročný univerzálny motorový olej ekonomickej triedy na vysoko rafinovanej minerálnej báze pre preplňované a nepreplňované benzínové a naftové motory, vrátane motorov s veľmi...

CHMULTISN 15W40 1
MN7830
€3,63 bez DPH
€4,35

Univerzálny celoročný motorový olej na syntetickej báze pre 4-taktné normálne a vysoko zaťažené motory (vrátane 2-valcového typu do V) pre diaľničné, terénne a pretekárske...

MAN4TMOTOBIKEHD20W2
Hore
Ďalšie produkty

Čo je motorový olej?

V oblasti starostlivosti o automobily je len málo takých dôležitých látok ako práve motorový olej. Je nevyhnutný pre zabezpečenie bezproblémovej prevádzky hnacieho zariadenia vozidla. Slúži ako životodarná miazga motora a zaisťuje, že zložité strojové zariadenie funguje efektívne a bez zbytočného trenia.

Motorový olej je nevyhnutným prvkom nielen pre spaľovacie motory osobných, úžitkových a nákladných automobilov, ale aj pre autobusy a ďalšie vozidlá s vnútorným spaľovaním. Okrem toho sa používa aj v rôznych iných typoch strojov, ako sú traktory, bagre, generátory a ďalšie stroje s pohonnými jednotkami. Jeho využitie sa rozširuje aj do priemyselných aplikácií, kde slúži ako mazivo pre rôzne pohonné jednotky, prevodovky a hydraulické systémy.

Vyrába sa z rôznych základových olejov, do ktorých sa pridávajú špeciálne aditíva, ktoré mu dodávajú požadované vlastnosti, ako sú viskozita, termická stabilita a čistiaci účinok. Existujú rôzne typy motorového oleja určené pre rôzne typy motorov a prevádzkové podmienky, a preto je dôležité vybrať správny typ oleja podľa odporúčaní výrobcu vozidla.

Aké sú funkcie motorového oleja?

 #ShowMore#

Minimalizuje trenie a znižuje opotrebenie

Motorový olej vytvára medzi kovovými povrchmi tenký olejový film, ktorý minimalizuje trenie medzi nimi. Tento olejový film je zásadný pre ochranu rôznych komponentov motora, ako sú piestne kruhy, valce, vačkové hriadele a ďalšie, pred opotrebovaním a znehodnotením. Týmto spôsobom motorový olej pomáha predĺžiť životnosť motora a zabezpečiť jeho spoľahlivú prevádzku.

Udržiava čistotu motora

Olej dokáže suspendovať nečistoty a zabraňovať ich priľnutiu na rôzne komponenty motora. Týmto spôsobom chráni motor pred tvorbou usadenín a zabraňuje opotrebovaniu jeho častí.

Bez oleja by sa nečistoty mohli hromadiť a spôsobiť poškodenie či dokonca zlyhanie motora. Preto je dôležité motorový olej pravidelne meniť podľa odporúčaní výrobcu vozidla, aby sa zachovala jeho čistota a účinnosť.

Ochladzuje časti motora

Motorový olej hrá dôležitú úlohu pri chladení motora tým, že odvádza teplo z horúcich častí motora a prenáša ho do olejovej vane, kde sa teplo môže efektívne rozptýliť. Tento proces chladenia je kľúčový pre udržanie optimálnej prevádzkovej teploty motora a pre jeho správnu funkciu.

Na jeho schopnosť prenášať teplo má vplyv aj viskozita základového oleja. Ľahšie oleje majú tendenciu prenášať teplo efektívnejšie.

Tesní

Motorový olej je dôležitý pri tesnení rôznych častí motora a zabraňuje unikaniu oleja alebo iných tekutín z jednej časti motora do druhej. Napríklad, medzi piestnymi krúžkami a stenou valca motorový olej vytvára ochrannú vrstvu, ktorá minimalizuje únik oleja zo spaľovacej komory do kľukovej skrine. Tým sa nielen znižuje spotreba oleja, ale aj minimalizuje kontaminácia oleja horúcimi výfukovými plynmi. 

Toto tesnenie je kľúčové pre udržanie správnej kompresie v spaľovacej komore a pre správnu funkciu motora.

Tlmí nárazy

Tlmenie nárazov je ďalšou dôležitou funkciou motorového oleja. Vytvorený olejový film dokáže absorbovať a rozptýliť mechanické nárazy, ktoré vznikajú v pohybujúcich sa častiach motora. Tým sa minimalizuje opotrebenie, čo vedie k predĺženiu životnosti komponentov motora.

Keď sa olej rovnomerne rozptýli medzi pohyblivými časťami motora, môže absorbovať a rozptýliť vibrácie a nárazy, ktoré by inak spôsobovali hluk. Tento proces pomáha minimalizovať hlučnosť motora a zlepšuje celkový zážitok z jazdy.

Ochrana proti korózií

Motorový olej poskytuje ochranu proti korózii tým, že vytvára na kovových povrchoch ochranný film, ktorý zabraňuje priamemu kontaktu s vlhkosťou a vzduchom. Tento film chráni kritické komponenty motora pred koróziou a oxidáciou, ktoré môžu vzniknúť v dôsledku vystavenia vlhkosti, kondenzácii alebo agresívnym produktom spaľovania.

Okrem toho, že motorový olej chráni povrchy pred koróziou, tiež pomáha udržiavať celkovú čistotu a integritu komponentov motora tým, že zabraňuje tvorbe usadenín a škodlivých chemických reakcií na povrchoch kovov. To je dôležité pre zachovanie dlhšej životnosti a spoľahlivosti motora.

Prenos energie

Motorový olej môže prenášať energiu v rôznych mechanických systémoch, ako sú hydraulické stroje alebo zdvíhače ventilov v motore automobilu. V týchto aplikáciách sa olej využíva na prenos tlaku a pohybu medzi rôznymi komponentmi mechanizmu.

Pre efektívne fungovanie týchto systémov je dôležité, aby bol olej čistý a zachoval si svoju viskozitu, aby mohol správne prenášať tlak a pohyb medzi jednotlivými časťami systému.

Typy motorových olejov

Existujú tri hlavné druhy motorových olejov, ktoré sa líšia podľa spôsobu výroby a zloženia. Každý z týchto druhov olejov má svoje vlastné výhody a nevýhody, a vhodnosť pre konkrétne vozidlo závisí od jeho požiadaviek na mazanie, prevádzkové podmienky a od osobných preferencií majiteľa vozidla.

Minerálne motorové oleje

Tieto oleje sa vyrábajú priamo z ropy pomocou procesu frakčnej destilácie. Ropa sa separuje na rôzne frakcie na základe bodu varu, a tým sa získa základ pre výrobu motorového oleja. Minerálne oleje sú pomerne cenovo dostupné, ale majú obmedzené vlastnosti v porovnaní so syntetickými olejmi.

Výhody minerálneho motorového oleja:

  • Nižšia cena: Minerálny olej je vo všeobecnosti cenovo dostupnejší ako jeho syntetický náprotivok, čo z neho robí atraktívnu možnosť pre spotrebiteľov, ktorí si dávajú pozor na rozpočet.
  • Aj pre staršie vozidlá: Minerálny olej je jednoduché mazivo, vďaka čomu je vhodný pre staršie vozidlá s menej náročnými požiadavkami na motor.
  • Menší vplyv na životné prostredie: Výrobný proces minerálneho oleja je menej energeticky náročný, čo prispieva k nižšej ekologickej stope.

Nevýhody minerálneho motorového oleja:

  • Obmedzená teplotná stabilita: Minerálny olej nemusí fungovať tak dobre pri extrémnych teplotách, čo vedie k zníženiu viskozity a účinnosti mazania.
  • Častejšie výmeny: Kvôli rýchlejšej degradácii minerálny olej vyžaduje častejšiu výmenu oleja, čo môže zvýšiť náklady.
  • Vyššia spotreba paliva: Vzhľadom na vyššie trenie môže minerálny olej viesť k vyššej spotrebe paliva v porovnaní so syntetickými alternatívami.
  • Väčšia tvorba usadenín: Minerálne oleje majú tendenciu tvoriť viac usadenín v motore, čo môže vyžadovať častejšiu údržbu a čistenie.

Syntetické motorové oleje

Syntetické oleje sa vyrábajú syntetickou cestou za prítomnosti rôznych chemikálií a procesov. Výsledkom je olej s lepšími vlastnosťami, ako majú minerálne oleje. Je tekutejší, čo umožňuje lepšiu cirkuláciu a zabezpečuje lepšiu ochranu motora pri rôznych teplotných podmienkach. Avšak syntetické motorové oleje sú často drahšie ako minerálne oleje.

Výhody syntetického motorového oleja:

  • Vysokovýkonné zloženie: Syntetický olej je vyrábaný prostredníctvom komplexných chemických procesov v laboratóriu, čo umožňuje výrobcom kontrolovať a prispôsobovať zloženie oleja podľa požiadaviek na výkon a ochranu motora.
  • Vylepšená viskozita: Syntetický olej si zachováva stálu viskozitu v širokom rozsahu teplôt, čím poskytuje vynikajúce mazanie v extrémnych podmienkach.
  • Vylepšená palivová účinnosť: Keďže syntetické oleje majú lepšie vlastnosti pri rôznych teplotách a zaťaženiach, minimalizujú trenie medzi pohyblivými časťami motora. To vedie k efektívnejšiemu využitiu energie a zníženiu straty výkonu spôsobenej trením. Výsledkom je zvyčajne zlepšená palivová účinnosť, čo sa prejavuje vo forme lepšej ekonomiky jazdy a vyššieho počtu kilometrov prejdených na liter paliva.
  • Predĺžené intervaly údržby: Syntetický olej zvyčajne vyžaduje menej časté výmeny v porovnaní s minerálnym olejom, čo šetrí čas aj peniaze.

Nevýhody syntetického motorového oleja:

  • Vyššie počiatočné náklady: Počiatočné náklady na syntetický olej sú vo všeobecnosti vyššie ako na minerálny olej.
  • Negatívny vplyv na tesnenie: Staré gumové tesnenia môžu byť zložené z materiálov, ktoré nie sú úplne kompatibilné s niektorými zložkami syntetických olejov, najmä v prípade, že tieto oleje obsahujú určité aditíva alebo chemické zložky. Syntetický olej môže spôsobiť zväčšenie objemu - tzv. napučanie tesnenia, čo môže viesť k netesnostiam.

Polysyntetické motorové oleje

Tieto oleje, známe aj ako zmesové syntetické motorové oleje, sú zmesou minerálnych a syntetických zložiek. Väčšinu zloženia tvorí minerálny olej (až 70%), zatiaľ čo zvyšok je syntetický. Táto kombinácia umožňuje oleju získať niektoré výhody syntetického oleja, ako sú lepšie vlastnosti pri rôznych teplotách, pričom si zachováva priaznivejšiu cenu. 

Výhody polysyntetického motorového oleja:

  • Zlepšený výkon: Polysyntetický olej poskytuje lepší výkon a ochranu v porovnaní s minerálnym olejom, najmä v náročných podmienkach.
  • Vylepšená viskozita: Udržuje stabilnejšiu viskozitu v širokom rozsahu teplôt, čím zaisťuje lepšiu ochranu pri studených štartoch a vysokých prevádzkových teplotách.
  • Predĺžené intervaly výmeny oleja: Polysyntetický olej ponúka zlepšenú odolnosť voči degradácii, čo umožňuje dlhšie intervaly medzi výmenami oleja v porovnaní s minerálnym olejom.
  • Viacúčelové použitie: Polysyntetické oleje sú často navrhnuté tak, aby vyhovovali širokej škále motorových aplikácií, čo umožňuje ich použitie v rôznych typoch vozidiel a podmienkach.

Nevýhody polysyntetického motorového oleja:

  • Cena: Pylosyntetický olej je drahší ako minerálny olej, ale vo všeobecnosti je dostupnejší ako plne syntetický olej.
  • Obmedzený výkon: Aj keď poskytuje lepšiu ochranu ako minerálny olej, polysyntetický olej nemusí v extrémnych podmienkach ponúkať rovnakú úroveň výkonu ako plne syntetický olej.
  • Možné znečistenie oleja: Polysyntetické oleje môžu mať tendenciu znečisťovať sa rýchlejšie ako úplne syntetické oleje, najmä pri extrémnych podmienkach prevádzky alebo vo vozidlách so starým motorovým systémom.

Prísady/aditíva v motorových olejoch

Motorové oleje zvyčajne obsahujú niekoľko prísad, ktoré môžu tvoriť 5 % až 30 % oleja. Tieto prísady pomáhajú zvyšovať výkon oleja. Motorové oleje môžu obsahovať nasledujúce prísady:

Antioxidanty: Ich úlohou je chrániť olej pred oxidačnými procesmi. Antioxidačné látky pomáhajú udržiavať motorový olej čistý a predlžujú jeho životnosť tým, že redukujú tvorbu usadenín a udržiavajú olej v optimálnom stave na mazanie a chladenie motora.

Ochrana pred opotrebením: Prísady proti opotrebovaniu pomáhajú chrániť časti motora, ktoré sú obzvlášť náchylné na poškodenie vysokými teplotami, ako sú steny valcov, zdvíhadlá  a piestne krúžky. Táto prísada pôsobí ako ochranná vrstva okolo týchto komponentov na obmedzenie trenia kov na kov.

Čistiace prostriedky: Sústredia sa na udržiavanie čistoty a prevenciu tvorby usadenín, hrdze a korózie v kritických oblastiach motora. Ich úlohou je odstraňovať nečistoty a udržiavať tieto komponenty v čo najlepšom stave, čo pomáha chrániť motor a predlžuje jeho životnosť. 

Dispergátory: Ich úlohou je absorbovať a udržiavať pevné nečistoty v suspenzii, aby sa zabránilo ich usadzovaniu a tvorbe usadenín v motore. 

Inhibítory peny: Inhibítory peny chránia motorový olej pred tvorbou peny a bublín. Ak by sa totiž v oleji vytvorila pena a bubliny, olej by nedokázal pokryť dôležité časti motora a udržať ho v chlade. Sú to dôležité prísady, ktoré zabraňujú potenciálnym problémom s mazaním a chladením motora.

Modifikátory trenia: Ich úlohou je znižovať trenie medzi pohybujúcimi sa časťami motora, čo je obzvlášť dôležité pri vysokých teplotách a veľkom zaťažení, ako je napríklad jazda v extrémnych podmienkach alebo ťažké zaťaženie motora.

Látky znižujúce bod tuhnutia: Sú dôležitou prísadou v motorovom oleji, najmä v chladnejších podmienkach. Ich úlohou je zabrániť vytvrdzovaniu voskových častíc v oleji pri nízkych teplotách, čím zabezpečujú, že olej zostane tekutý aj pri extrémne chladnom počasí. Tým sa minimalizuje namáhanie motora pri štarte.

Inhibítory hrdze a korózie: Tieto prísady vytvárajú ochranný film na povrchu kovových častí motora, ktorý pomáha predchádzať korózii a hrdze tým, že izoluje kovové povrchy od vonkajšieho prostredia. Tým sa minimalizuje možnosť poškodenia alebo opotrebenia kovových častí motora, čo napomáha udržiavať motor v dobrom stave a predlžuje jeho životnosť.

Zlepšovače indexu viskozity: Minimalizujú zmenu viskozity oleja v závislosti na teplotných podmienkach. To znamená, že olej s týmito prísadami bude mať schopnosť udržať svoju mazivosť a schopnosť mazať motor aj pri extrémnych teplotných podmienkach. Tým sa zabezpečuje, že motor bude fungovať správne a účinne bez ohľadu na to, či je vonkajšia teplota nízka alebo vysoká. 

Čo je viskozita motorových olejov?

Viskozita oleja je miera vnútorného trenia. Môžeme ju voľne definovať aj ako mieru odporu tiecť. Viskozita oleja je kritickým parametrom, ktorý ovplyvňuje jeho schopnosť mazať a ochraňovať motorové súčiastky. 

Pre porovnanie: Voda tečie veľmi ľahko, má nízku viskozitu – inými slovami, je riedka. Na druhej strane stojí med, ktorý nevyteká z fľaše tak ľahko, má vysokú viskozitu, teda je hustý. 

Vysoká viskozita oleja znamená, že olej je hustejší a má väčšiu odolnosť proti stlačeniu pri vyšších teplotách, čo je dôležité pre prevenciu opotrebenia súčiastok motora. 

Naopak, nízka viskozita znamená, že olej je tekutejší a ľahšie sa rozleje po povrchu, čo zvyšuje jeho schopnosť mazať pri nízkych teplotách a zlepšuje účinnosť štartovania motora. Je dôležité vybrať správny olej s ohľadom na prevádzkové podmienky motora a odporúčania výrobcu. 

Čo je klasifikácia SAE?

Pre bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne klasifikácia SAE (Society of Automotive Engineers). Táto norma používa pre klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a "W") a 5 letných tried (označených iba číslom). 

  • Zimné triedy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W – čím je číslo vyššie, tým nižšiu teplotu (viac do mínusu) olej vydrží bez toho, aby zhustol.
  • Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60 –  čím vyššie je číslo, tým vyššia môže byť teplota okolia pri prevádzke motora, pričom olej neredne a ostáva dostatočne hustý na to, aby zabezpečil správne mazanie motora. 

Motorový olej označený iba jednou z týchto tried sa označuje ako jednostupňový. Používa sa v špecifických podmienkach, ako sú veľmi nízke alebo veľmi vysoké teploty. 

Na druhej strane, motorové oleje označené oboma triedami, ako napríklad 10W-40, sú viacstupňové. Kombinujú rôzne triedy viskozity, čo im umožňuje efektívne fungovať pri rôznych teplotách, a sú preto vhodné pre použitie počas celého roka.

Čo je viskozitný index?

Veľmi dôležitým parametrom pri olejoch je teplota. Počas činnosti motora prichádza k zmenám teploty a tlaku a je žiaduce, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej. Závislosť viskozity oleja od teploty je vyjadrená tzv. viskozitným indexom. Čím vyššia je jeho hodnota, tým menej sa mení viskozita pri zmenách teploty motora a tým je olej kvalitnejší. 

Viskozitný index sa stanovuje meraním kinematickej viskozity pri teplotách 40°C a 100°C. Tieto merania umožňujú vyjadriť schopnosť oleja zachovať si konzistenciu pri rôznych teplotách. Olej, ktorý je hustý pri 20°C, je pri teplote 100°C veľmi riedky. Práve preto sa odporúča, aby sa olej pri jeho výmene v motore alebo aj prevodovke vypúšťal horúci. Vyteká oveľa lepšie a teda sa ho lepšie zbavíte. 

Tradičný minerálny olej má zvyčajne viskozitný index medzi 95 a 100, čo znamená, že jeho viskozita je relatívne citlivá na teplotné zmeny. Vysoko rafinovaný minerálny olej môže mať vyšší viskozitný index až do hodnoty 120. Hydrokrakovaný olej má viskozitný index vyšší ako 120, zatiaľ čo plne syntetický olej môže mať ešte vyššiu hodnotu viskozitného indexu.

Čo je klasifikácia API?

Norma API (American Petroleum Institute) je súbor štandardov a špecifikácií pre motorové oleje a iné mazivá, ktoré sú vydávané Americkým ropným inštitútom. Táto norma sa používa aj na európskom kontinente spolu s európskou normou ACEA.

Normy API určujú minimálne požiadavky na kvalitu a výkonnosť olejov, aby zabezpečili ich bezpečné a efektívne použitie v rôznych typoch motorov a mechanických systémov. API klasifikuje motorové oleje podľa ich zloženia a vlastností a priraďuje im rôzne kategórie a triedy.

Triedy API pre motorové oleje

Výkonnostné triedy pre benzínové motory

Vzhľadom na to, že API priebežne upravuje normy, niektoré z tried sú už zastarané. Ide konkrétne o triedy SA až SH, ktoré boli určené pre motory vyrobené v rokoch 1940 – 1996. Zo súčasných noriem platia: 

  • SJ – Olej pre motory vyrobené v roku 2001 a staršie.
  • SL – Oleje prekonávajúce API SJ zvýšenou úsporou paliva a možnosťou predĺžených výmenných lehôt.
  • SM – Oleje najvyššej kvality prekonávajúce API SL zvýšenou oxidačnou stabilitou, vyššou ochranou proti opotrebovaniu a usadeninám. Uvedená do platnosti od roku 

2004.

Výkonnostné triedy pre naftové motory

Aj v prípade tried pre naftové motory rozlišujeme zastarané a súčasné normy. Medzi zastarané radíme triedy od CA až po CE, pre motory vyrobené v rokoch od 1940 – 1984. Súčasné normy API pre naftové motory:

  • CF – Nahrádza CD oleje pre štvortaktové motory s nepriamym vstrekovaním, majú vylepšené vlastnosti.
  • CF-2 – Oleje pre dvojtaktné motory. Obsahujú prísady proti opotrebovaniu a tvorbe usadenín.
  • CF-4 – Oleje pre najviac zaťažované motory ťažkých nákladných vozidiel pracujúcich v najnáročnejších podmienkach. Zavedená v roku 1990.
  • CG-4 – Motorové oleje pre motory vyrábané od roku 1995 s dôrazom na plnenie emisných limitov. Oleje pre najzaťažovanejšie vysokootáčkové motory pracujúce v najnáročnejších cestných a terénnych podmienkach.
  • CH-4 – Oleje pre najzaťažovanejšie vysokootáčkové motory pracujúce v najnáročnejších cestných a terénnych podmienkach. Zavedená v roku 1998.
  • CI-4 – Zavedená v roku 2002. Oleje pre vysokootáčkové vysoko zaťažované motory s recirkuláciou výfukových plynov (EGR) spĺňajúce emisné limity stanovené od roku 2004.
  • CJ-4 – od r. 2006. Vynikajúca ochrana proti opotrebeniu a zahusteniu sadzami a vynikajúca čistota piestu, pre motory vyhovujúce emisným limitom z r. 2007 pri použití filtra pevných častíc (DPF).  

Čo je klasifikácia ACEA?

ACEA je skratka pre „Association des Constructuers Européens de l'Automobile“ (Asociácia európskych konštruktérov vozidiel). Tento klasifikačný systém je európskym ekvivalentom klasifikačného systému API, je však prísnejší a má prísnejšie požiadavky.

Asociácia koncom roka 1995 vydala vlastnú výkonnostnú klasifikáciu motorových olejov. Delí motorové oleje do troch skupín:

  • Motorové oleje pre benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel – označené písmenom "A – benzínové, B – ľahké dieselové".
  • Oleje pre dieselové motory ťažkých nákladných automobilov,  vysokovýkonné vznetové motory – označené písmenom "E".
  • Oleje kompatibilné s katalyzátormi pre naftové a vznetové motory osadené filtrom pevných častíc – označené písmenom "C".

Výkonnostný stupeň je vyjadrený pre daný typ motora číslom (od "1" vyššie). V zásade platí, že čím je toto číslo vyššie, tým kvalitnejší je olej.

ACEA norma zohľadňuje aj ďalšiu veličinu, a ňou je HTHS viskozita, čo je dynamická viskozita meraná pri vysokej teplote (150°C) a vysokom šmykovom spáde (106 s-1). HTHS súvisí s hrúbkou mazacieho filmu. Čím je HTHS viskozita vyššia, tým je väčšinou vyššia aj pevnosť mazacieho filmu.

ACEA triedy

  • A1, B1 – Štandardný olej, normálne intervaly výmeny, od r. 1996. Oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním, s vysokou odolnosťou proti oxidácii za vysokých teplôt. Umožňujú dosahovať úspory paliva min. 2,5% v porovnaní s olejmi 15W-40. HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s.
  • A2, B2 – Štandardný olej, normálne intervaly výmeny (Už neplatné).
  • A3, B3 – Olej pre vysokú záťaž. Možnosť predĺženia intervalu výmeny. Trieda zavedená od r. 1996. Oleje s vyššou odolnosťou proti oxidácii za vysokých teplôt, lepšia ochrana vačiek proti opotrebeniu. Kontrola viskozity a rozptyľovania sadzí. Vyššia výkonnosť – predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu motora. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • A3, B4 – od r. 2000. Vysokovýkonné motorové oleje na použitie v benzínových a naftových motoroch osobných vozidiel s priamym vstrekom. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • B4 – Ako B3 + možno použiť pre dieselové motory s priamym vstrekovaním. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • A4 – Oleje pre benzínové motory s priamym vstrekovaním.
  • A5, B5 – Ako A3/B4, avšak so zníženou viskozitou HTHS, od r. 2001. Vysokovýkonné motorové oleje na použitie v benzínových a naftových motoroch osobných vozidiel, pre predĺžené alebo flexibilné olejové výmeny. Oleje s vynikajúcou vysokoteplotnou strihovou stabilitou. Spĺňajú požiadavky na superľahký chod a úsporu paliva, sú vhodné len pre špeciálne konštruované motory. HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s.
  • E1 – Už neplatné od 3/2000.  HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E2 – Štandardný olej, normálne intervaly výmeny. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E3 – Olej pre vysokú záťaž, možnosť predĺženia intervalu výmeny. Už neplatná. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E4 – Olej pre extrémne vysokú záťaž, možnosť predĺženia intervalu výmeny. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E5 – Olej pre vysokú záťaž, možnosť predĺženia intervalu výmeny. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E6 – Vysoko stabilné oleje podporujúce čistotu piestov, znižujúce opotrebenie (vrátane opotrebenia pôsobením sadzí) a zaisťujúce stále mazanie. Olej je odporúčaný pre moderné, vysoko zaťažované vznetové motory, spĺňajúce emisné limity Euro 1-4. Umožňuje predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu. Je vhodný pre motory so systémami EGR (recirkulácia výfukových plynov), DPF (filter pevných častíc) a SCR NOx (selektívna katalytická redukcia s úpravou zloženia výfukových plynov močovinou). Trieda E6 je obzvlášť odporúčaná pre motory s DPF systémami, ktoré spaľujú palivo s nízkym obsahom síry (50 ppm). HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E7 – Stabilné oleje zabraňujúce usadzovaniu nečistôt na piestoch a vzniku zrkadlových plôch na stenách valcov. Obmedzuje opotrebenie (vrátane opotrebenia pôsobením sadzí), vznik usadenín v turbodúchadle. Olej je odporúčaný pre moderné, vysoko zaťažované vznetové motory spĺňajúce emisné limity Euro 1-4. Umožňuje predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu. Je vhodný pre väčšinu motorov so systémami EGR a SCR NOx . Nie je vhodný pre systémy DPF. HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • E9 – Je nový LOW-SAPS olej (zavedený v r. 2008) spĺňajúci požiadavku na vysoko kvalitný olej Super Diesel (SHPD) pre použitie v polovici dostupných aplikácií. ACEA E9 obsahuje mnoho prvkov podľa špecifikácie API CJ-4. ACEA odporučila normu ACEA E9 do vozidiel vybavených modernými systémami následného spracovania výfukových plynov na zníženie množstva znečisťujúcich častíc (FAP) a oxidov dusíka (EGR a/alebo SCR) v kombinácii s nízkym obsahom síry v nafte. E9 predpokladá základné využitie pre Euro VI legislatívy emisií, ktorá bude pravdepodobne požadovať povinné DPF filtre u všetkých vozidiel v Európe (sulfátový popol max 1,0 % hm.) HTHS >= 3,5 mPa.s.
  • C1 – Stabilný olej kompatibilný s katalyzátorom pre vysoko výkonné zážihové aj vznetové motory osobných a ľahkých nákladných automobilov so systémami DPF a TWC (trojčinný katalyzátor), ktoré vyžadujú nízkoviskózne oleje so zníženým obsahom SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popol, síra, fosfor) a HTHS vyššiu ako 2.9 mPa.s. Tieto oleje predlžujú životnosť systémov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. HTHS > 2,9 mPa.s.
  • C2 – Stabilný olej kompatibilný s katalyzátorom pre vysokovýkonné zážihové aj vznetové motory osobných a ľahkých nákladných automobilov so systémami DPF a TWC, ktoré vyžadujú nízkoviskózne oleje s HTHS vyššou ako 2.9 mPa.s. Tieto oleje predlžujú životnosť systémov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. HTHS > 2,9 mPa.s.
  • C3 – Stabilný olej kompatibilný s katalyzátorom pre automobily so systémom DPF a TWC. Tieto oleje predlžujú životnosť týchto systémov. HTHS > 3,5 mPa.s.
  • C4 – Stabilný olej kompatibilný s katalyzátorom pre automobily so systémom DPF a TWC. Tieto oleje predlžujú životnosť týchto systémov. (platná od roku 2006) HTHS > 3,5 mPa.s.
  • C5 – Stabilný motorový olej kompatibilný s katalyzátorom pre vysokovýkonné zážihové aj vznetové motory osobných a ľahkých nákladných automobilov so systémami DPF a TWC, ktoré vyžadujú nízkoviskózne oleje so stredným obsahom SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popol, síra, fosfor) a HTHS ≥ 2.6 mPa.s. 

Motorové oleje pre motory osobných a nákladných vozidiel

Motory osobných vozidiel si vyžadujú iný motorový olej ako vysokovýkonné motory. Je medzi nimi niekoľko rozdielov v zložení, od aditív po detergenty, disperzanty, prísady proti opotrebovaniu a viskozimetriu. Motorové oleje sú špeciálne formulované a testované na optimalizáciu ich životnosti pri správnom použití.

Vysokovýkonné motory sa zameriavajú na produkciu maximálneho krútiaceho momentu na pohyb, zdvíhanie alebo generovanie maximálneho výkonu. Nachádzajú sa v nákladných autách, poľnohospodárskych strojoch a iných ťažkých vozidlách a strojoch pre priemyselné a komerčné použitie. Tieto motory sú navrhnuté tak, aby poskytovali stabilný a trvalý výkon, často pri nižších otáčkach a so zameraním na spoľahlivosť.

Na druhej strane, motory v osobných automobiloch sú zvyčajne optimalizované pre rýchlosť a dynamiku. Sú navrhnuté na dosiahnutie vyšších otáčok a poskytnutie dostatočného výkonu pre rýchly pohyb vozidla. Výber správneho motorového oleja do osobných vozidiel je skutočne kľúčový, aby sa zabezpečila optimálna životnosť motora. Mal by poskytovať dostatočné mazanie a chladenie pre komponenty motora, ktoré pracujú pri vyšších otáčkach. 

Vysokovýkonné motory sú zvyčajne určené na mazanie olejom 15W40, 10W40 alebo – v zriedkavých prípadoch – 5W40, kým osobné autá vyčajne potrebujú olej 5W30, 0W30, 5W20 alebo 0W20.

Môže sa olej pre motor osobného vozidla použiť do motora nákladných vozidiel?

Vysokovýkonný motorový olej do ťažkých vozidiel a strojov by sa nemal používať v bežných automobiloch určených na bežné cestovanie. Dôvodom je skutočnosť, že vysokovýkonné motorové oleje sú formulované pre špecifické aplikácie, ktoré vyžadujú vyššiu odolnosť voči teplu, tlaku a zaťaženiu.

Tieto vozidlá často používajú technológie, ako sú DPF (filter pevných častíc), EGR (recirkulácia výfukových plynov) alebo SCR (selektívna katalytická redukcia), ktoré vyžadujú špecifické vlastnosti maziva na ich správnu funkciu a ochranu.

Bežné automobilové motory majú iné požiadavky na mazivo, a preto sú potrebné špeciálne automobilové motorové oleje. Tieto oleje sú zvyčajne navrhnuté s ohľadom na nižšie zaťaženie a menej náročné podmienky prevádzky, ktoré sú typické pre bežné použitie osobných vozidiel.

Použitie nesprávneho typu oleja by mohlo viesť k zhoršeniu výkonu motora, skráteniu jeho životnosti alebo iným problémom s prevádzkou.

Rozdelenie motorových olejov podľa viskozity SAE

Motorový olej 0W-16

Motorové oleje triedy SAE 0W-16 sú ultramoderné palivovo efektívne oleje so zníženou HTHS viskozitou pre benzínové motory. Zaručujú merateľné úspory paliva pri nízkych emisiách CO2. Oleje 0W-16 zapôsobia výbornou mazivosťou pri všetkých prevádzkových teplotách. Sú to viacrozsahové oleje s veľmi dobrými tekutými vlastnosťami pri nízkych teplotách.

0W znamená, že olej zostáva tekutý až do -40°C. Až do týchto nízkych teplôt je zaručené dobré správanie pri studenom štarte. Opotrebenie motora je minimalizované. Vhodný najmä do vybraných štvorvalcových modelov Toyota a Honda.

Motorový olej 0W-20

Olej 0W-20 je redší a tekutejší ako motorový olej vyššej hmotnosti, čo znamená, že môže ľahšie pretekať motorom. To umožňuje lepšie mazanie a znižuje trenie medzi pohyblivými časťami, čo môže pomôcť predĺžiť životnosť vášho motora. Okrem toho môže olej s nízkou viskozitou zlepšiť palivovú účinnosť znížením množstva energie potrebnej na čerpanie oleja cez váš motor.

Je vhodný pre vozidlá, ktoré jazdia v chladnejšom podnebí, prípadne je ich motor často studený a jazdia iba krátke trasy. Motorové oleje 0W-20 vyžadujú syntetické základové oleje a sú to buď plne syntetické alebo čiastočne syntetické motorové oleje.

Motorový olej 0W-30

Olej 0W-30 SAE je viacstupňový olej, čo znamená, že pôsobí ako dva oleje rôznych stupňov viskozity pri rôznych nastaveniach teploty. Pôsobí ako motorový olej 0W pri studených štartoch a olej s vyššou viskozitou 30 pri vyššej teplote. 

Primárne je klasifikovaný ako zimný olej s nízkou viskozitou. Je obľúbený pre svoj výkon pri studenom štarte, nízky obsah sulfátového popola, predĺžený interval výmeny oleja a pokročilú palivovú účinnosť. V moderných olejoch 0W30 sa používajú syntetické základové oleje, pretože sú tepelne odolnejšie a zostávajú dlhšie stabilné. 

Motorový olej 0W-40

Motorové oleje 0W-40 sú vysokokvalitné viacstupňové oleje založené na olejoch najnovšej technológie syntézy v kombinácii s výkonnými a inovatívnymi aditívami. Oleje majú vynikajúci výkon a správanie sa pri studenom štarte. Používajú sa vo výkonných benzínových a naftových motoroch osobných automobilov a dodávok. 

Vo všeobecnosti platí, že oleje 0W-40 fungujú najlepšie v rozsahu teplôt od -35 °C do +40 °C. Dokonca aj v chladnom podnebí je váš motor dobre chránený po celý rok. Na ich výrobu sú vhodné plne syntetické alebo polosyntetické základové oleje, ktoré majú lepšiu teplotnú odolnosť. 

Motorový olej 5W-20

Olej triedy 5W-20 je primárne zimný olej. Skladá sa z plne syntetických základových olejov a vybraných prísad. Je relatívne riedky pri veľmi vysokých teplotách, ale stále poskytuje slušnú ochranu a mazanie pri normálnej prevádzkovej teplote v miernom podnebí. 

Ak však veľa jazdíte vo výrazne vyšších teplotných nastaveniach a teplejších klimatických podmienkach, mali by ste prejsť na vyšší stupeň viskozity. Je najvhodnejší pre autá, ktoré často jazdia v prostredí s nízkou teplotou a chladnejším podnebím. Ideálne sa odporúča pre benzínové motory, pričom môže pomôcť pri problémoch s usadeninami a opotrebovaním motora. 

Motorový olej 5W-30

Schopnosť motorového oleja 5W-30 fungovať vo veľkom množstve typov motorov a v širokom rozsahu teplotných podmienok ho robí neuveriteľne všestranným. Je široko používaný v ľahkých benzínových a naftových motoroch. Ide o viacstupňový olej, čo znamená, že sa pohybuje od nižšej viskozity 5 až po vyššiu viskozitu 30.

Olej 5W-30 môže fungovať pri teplotách v rozpätí -30ºC až 30ºC, čo z neho robí ideálnu voľbu, ak jazdíte autom v oblasti s relatívne vysokými sezónnymi teplotnými výkyvmi. Pri naštartovaní motora pri nízkych teplotách dokáže dostatočne voľne tiecť, aby pokryl a ochránil vnútorné komponenty motora. Je to tiež dobrá voľba na dlhé cesty vyžadujúce vyššiu spotrebu paliva a väčšie vystavenie teplu.

Motorový olej 5W-40  

Motorový olej 5W-40 je mimoriadne prispôsobivý, zvláda široký rozsah teplôt a zachováva si svoju účinnosť pri nízkych teplotách aj pri prevádzke vo veľmi teplom prostredí. Vo všeobecnosti platí, že oleje 5W-40 fungujú najlepšie v teplotnom rozsahu od -30°C do 40°C.

Plne syntetické oleje 5W-40 sú založené len na umelo vyrobených syntetických olejoch. Pre polysyntetické oleje 5W-40 sa minerálne oleje miešajú so syntetickými olejmi. Výhodou plne syntetických olejov je ich vyššia únosnosť a lepšia odolnosť proti starnutiu. 

Motorový olej 5W-50  

Motorové oleje 5W-50 sú vhodné pre benzínové a naftové motory osobných automobilov. Podporujú moderné vstrekovacie a turbo motory. Dajú sa použiť aj do motocyklov so vzduchom aj vodou chladenými štvortaktnými benzínovými motormi v cestnej aj terénnej prevádzke. 

Vďaka dobrej šmykovej stabilite sa mazací film neláme ani pri najvyššom zaťažení. Preto sa oleje 5W-50 používajú napríklad v automobilových pretekoch. Motorové oleje 5W-50 dobre fungujú pri teplotách od -30°C do 50°C.

Motorový olej 10W-30  

Olej 10W-30 môže fungovať pri teplotách v rozpätí od -30°C do 30°C. Vďaka tejto kapacite je celkom stabilný pri vyšších teplotách a tlaku a môže prechádzať kritickými časťami motora bez toho, aby spôsoboval príliš veľké trenie. 

Je však pomerne hustejší, má konzistenciu podobnú tuku. Je ideálny pre vysokovýkonné dieselové a benzínové motory, pretože ide o niečo hustejší olej, ktorý vydrží veľké zaťaženie. Poskytuje maximálnu ochranu rôznym komponentom motora, aby sa zabránilo usadzovaniu nečistôt a kalu. Zabraňuje tiež poškodeniu motora spôsobenému trením a poskytuje odolnosť voči oxidácii. V mrazivom podnebí a nižších teplotách však nemusí fungovať tak dobre. 

Motorový olej 10W-40  

10W-40 pravdepodobne neuvidíte ako odporúčaný olej pre moderné osobné auto. Stále si však zachováva obľubu u stredne ťažkých a ťažkých benzínových motorov v ľahkých nákladných automobiloch. Bežne sa používa aj v dieselových motoroch alebo aj v menších motocyklových motoroch.

Viskozita oleja 10W-40 často slúži ako alternatíva pre staršie motory s problémami zapaľovania alebo úniku oleja. Má hustejšiu viskozitu ako napríklad olej 10W-30, keď je motor auta horúci. To pomáha mazať staršie pohyblivé časti v motoroch s vysokým počtom najazdených kilometrov, pričom je menej pravdepodobné, že dôjde k úniku oleja. 

Motorový olej 10W-50 

Olej 10W-50 je určený pre motory rôznych vozidiel, ktoré sa venujú motoristickému športu, a pre ťažké vysokovýkonné vozidlá. Dokáže odolávať vyšším teplotám okolia s minimálnou stratou viskozity a bez zníženia výkonu motora. 

Vďaka tomu je vhodný pre konzistentný pocit zo spojky v upravených vysokovýkonných vozidlách; mokrú spojku v štvortaktnom motocykli; motory pracujúce vo vysokoteplotných klimatických podmienkach; osobné autá s turbodúchadlami; vysokovýkonné dieselové motory, ktoré potrebujú trochu hustejší olej, aby sa zabránilo treniu a opotrebovaniu motora, ale aj pre motory s katalyzátormi na oxidáciu a redukciu toxických vedľajších produktov.

Motorový olej 10W-60 

Motorový olej 10W-60 bol navrhnutý s ohľadom na vysokovýkonné benzínové a naftové motory, upravené motory a závodné motory. Je to viacrozsahový olej s veľmi dobrými tekutými vlastnosťami aj pri nižších teplotách. Zaručuje tiež stabilný mazací film pri veľmi vysokých prevádzkových teplotách. Viskozita motorového oleja tak zostáva stabilná v širokom rozsahu teplôt. Používajú sa pri teplotách od -25°C do 60°C.

Motorový olej 15W-40 

Motorový olej 15W-40 sa bežne používa v dieselových motoroch a niektorých benzínových motoroch. Ponúka vynikajúcu stabilitu, ochranu motora a výkon pri vysokých teplotách. Zachováva si všetku viskozitu a mazanie, ktoré potrebuje na zabezpečenie vynikajúcej ochrany motora v extrémnych podmienkach. Motorový olej 15W-40 poslúži pri teplotách od -20 °C do 40 °C.

Olej 15W-40 zvyčajne obsahuje aditíva proti opotrebeniu, ktoré vytvárajú ochranný film na povrchu motora. Tento film znižuje trenie a minimalizuje opotrebenie kritických komponentov, ako sú piesty, steny valcov a ložiská, čím sa zabezpečuje dlhšia životnosť motora. Olej má dobré prietokové vlastnosti aj pri nízkych teplotách. To umožňuje, aby sa olej počas štartovania rýchlo dostal ku kritickým komponentom motora, čím sa znižuje opotrebovanie a uľahčujú sa hladšie studené štarty.

Motorový olej 15W-50

Motorové oleje 15W-50 sú vhodné najmä pre benzínové a naftové motory s turbodúchadlom aj bez neho, moderné, pracujúce v superťažkých podmienkach a „staré“ značky s vysokým počtom najazdených kilometrov. Používa sa aj do závodných vozidiel. Oleje 15W-50 majú svoje efektívne alternatívy aj medzi motorovými olejmi do štvortaktných motocyklov.

Motorový olej 20W-20

Motorov olej 20W-20 vyniká veľmi dobrou tepelnou stabilitou zaisťujúcou účinné a spoľahlivé mazanie. Zabraňuje tvorbe usadenín na hydraulických ventiloch, prevodoch a horúcich súčastiach spaľovacích motorov.

Motorové oleje 20W-20 sú jednorozsahové a nízkoviskózne oleje na ropnej báze odporúčané pre hydraulické mechanizmy, spaľovacie motory a prevodové mechanizmy úžitkových vozidiel, poľnohospodárskych a stavebných strojov a strojov ťažobnej techniky. Veľmi nízky bod tekutosti umožňuje okamžitý štart zariadenia aj pri veľmi nízkych teplotách. Veľmi dobrá filtrovateľnosť olejov umožňuje rýchle mazanie súčastí zariadenia už počas a krátko po štarte.

Motorový olej 20W-50

Olej 20W-50 je vysokovýkonný viacrozsahový motorový olej používaný predovšetkým pri vysokých teplotách. Je hustejší s vysokou viskozitou pri vysokých teplotách a je vysoko odolný voči riedeniu oleja. Napriek tomu, že ide o jeden z menej populárnych stupňov viskozity oleja, stále sa odporúča pre mnoho automobilových vozidiel. 

20W-50 je bežný motorový olej používaný v stredne veľkých až veľkých naftových a benzínových motoroch, vysokovýkonných motocyklových motoroch a leteckých vozidlách. 

Jeho odolnosť voči riedeniu pri vysokej teplote ho robí obľúbeným aj ako pretekársky olej a pri jazde pri vysokých teplotách. 

Značky motorových olejov

Motorové oleje Akcela

Motorové oleje Akcela sú vyrábané spoločnosťou CNH Industrial, ktorá je známym výrobcom poľnohospodárskych a stavebných strojov, ako sú traktory, kombajny a bagre. Spoločnosť Akcela ponúka širokú škálu motorových olejov navrhnutých špeciálne pre potreby poľnohospodárskych a stavebných strojov.

Motorové oleje Ambra

Motorové oleje Ambra sú určené najmä na použitie v poľnohospodárskej technike. Táto značka patrí spoločnosti CNH Industrial. Oleje Ambra sú navrhnuté tak, aby spĺňali špecifické požiadavky a prevádzkové podmienky poľnohospodárskych strojov, ako je vysoká záťaž, náročné pracovné podmienky a mnoho ďalších. 

Motorové oleje Aral

Spoločnosť Aral je jedným z popredných dodávateľov palív a mazív v Európe a má dlhú históriu v oblasti automobilového priemyslu. Ich motorové oleje sú navrhnuté tak, aby poskytovali vysoký výkon a ochranu pre rôzne typy automobilov a motorov.

Motorové oleje Audi

Motorové oleje Audi sú navrhnuté tak, aby spĺňali špecifické požiadavky motorov používaných vo vozidlách tejto značky. Audi má špecifické požiadavky na oleje, ktoré sa líšia v závislosti od typu motora, výkonu, paliva a ďalších faktorov.

Motorové oleje BMW

Motorové oleje BMW sú vyrábané tak, aby spĺňali prísne požiadavky a normy stanovené spoločnosťou BMW pre ich širokú škálu motorov. Rovnako ako u iných automobiliek, aj u BMW sú špecifikácie olejov závislé od konkrétneho modelu, typu motora, paliva a prevádzkových podmienok.

Motorové oleje Castrol

Castrol je britská ropná spoločnosť, ktorá predáva priemyselné a automobilové mazivá a ponúka široký sortiment olejov, mazív a podobných produktov pre väčšinu aplikácií mazania.

Motorové oleje Ecstar-Suzuki

Motorové oleje Ecstar-Suzuki sú vysoko kvalitné oleje, vyrobené špeciálne pre použitie vo vozidlách, motocykloch, štvorkolkách, lodných motoroch a ďalších produktoch značky Suzuki. Tieto oleje sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálnu ochranu a výkon pre motory Suzuki pri rôznych prevádzkových podmienkach.

Motorové oleje Eni-Agip

Motorové oleje Eni-Agip sú vyrábané spoločnosťou Eni S.p.A., ktorá je jedným z popredných svetových producentov mazív a petrochemických produktov. Má značnú históriu vo vývoji a výrobe motorových olejov, ktoré sú určené pre rôzne typy motorov a prevádzkové podmienky. Značka Agip, ktorá je súčasťou skupiny Eni, je dobre známa v automobilovom priemysle a medzi motoristami po celom svete.

Motorové oleje Eurol

Motorové oleje Eurol sú vyrábané spoločnosťou Eurol B.V., ktorá je holandským výrobcom mazív s dlhoročnou históriou. Eurol sa špecializuje na výrobu širokej škály mazív a motorových olejov pre rôzne typy motorov a aplikácií.

Motorové oleje Ford

Motorové oleje Ford sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálny výkon a ochranu pre motory vozidiel značky Ford. Ford spolupracuje s rôznymi dodávateľmi motorových olejov a obvykle odporúča určitý typ a viskozitu oleja pre každý konkrétny motor.

Motorové oleje Chempioil

Chempioil je významný výrobca motorových olejov a mazív pre rôzne typy motorov, vrátane automobilov, nákladných vozidiel, poľnohospodárskej techniky a priemyselných aplikácií.

Ich sortiment zahŕňa širokú škálu motorových olejov, vrátane syntetických, polysyntetických a minerálnych olejov. 

Motorové oleje Liqui Moly

Liqui Moly je nemecká spoločnosť, ktorá sa špecializuje na výrobu olejov a aditív pre automobilový priemysel. Motorové oleje Liqui Moly sú známe svojou vysokou kvalitou a širokým sortimentom olejov pre rôzne typy motorov, vrátane benzínových, dieselových a turbodieselových, a pre rôzne prevádzkové podmienky.

Motorové oleje Mannol

Mannol je značka nemeckej spoločnosti SCT-Vertriebs GmbH, ktorá sa špecializuje na výrobu olejov, mazív a ďalších automobilových produktov. Motorové oleje Mannol sú široko známe v automobilovom priemysle pre svoju kvalitu a širokú škálu produktov, ktoré pokrývajú rôzne typy motorov a prevádzkové podmienky. 

Motorové oleje Mazda

Motorové oleje určené pre vozidlá značky Mazda sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálne mazanie a ochranu pre motory v týchto vozidlách. Mazda obvykle spolupracuje s rôznymi dodávateľmi motorových olejov a obvykle odporúča špecifický typ oleja a viskozitu pre každý konkrétny motor a model vozidla.

Motorové oleje Mercedes-Benz

Mercedes-Benz má svoje vlastné špecifikácie a požiadavky na motorové oleje, ktoré sú vyvinuté tak, aby zodpovedali špecifickým potrebám ich motorov. Tieto špecifikácie sú určené na zabezpečenie optimálnej výkonnosti, ochrany a dlhovekosti motorových systémov. 

Motorové oleje Mobil

Mobil je súčasťou americkej materskej spoločnosti ExxonMobil a pod touto značkou vyrába motorové oleje a automobilové mazivá od začiatku 70. rokov minulého storočia. Dnes ponúka širokú škálu produktov pod značkami Mobil 1 a Mobil Super, pričom prvý z nich je prémiový vysokovýkonný plne syntetický produkt a Mobil Super je navrhnutý pre väčšiu ochranu a dlhšiu životnosť. 

Motorové oleje Motorex

Motorex je známy výrobca mazív, vrátane motorových olejov, so sídlom vo Švajčiarsku. Spoločnosť Motorex je dlhodobým dodávateľom mazív pre rôzne aplikácie, vrátane automobilového, motocyklového, priemyselného a poľnohospodárskeho sektora.

Motorové oleje Opel

Spolupráca automobilových výrobcov, ako je Opel, s dodávateľmi motorových olejov je kľúčová pre zaistenie optimálneho výkonu a dlhodobého zdravia motorov. Odporúčané typy olejov a viskozity sú zvyčajne starostlivo vybrané na základe špecifikácií a požiadaviek konkrétnych motorov a modelov vozidiel.

Motorové oleje Petronas

Motorové oleje Petronas sú vyrábané malajzijskou spoločnosťou. Je to známy výrobca mazív a olejov s globálnou prítomnosťou a širokým sortimentom produktov pre automobilový, priemyselný a námorný sektor.

Motorové oleje Renault

Automobiloví výrobcovia ako Renault si zvyčajne vyberajú spoluprácu s dodávateľmi motorových olejov na vytvorenie špeciálnych olejov, ktoré najlepšie vyhovujú ich konkrétnym motorom. Tieto oleje sú vyvinuté s cieľom poskytnúť optimálne mazanie a ochranu pre motory používané v ich vozidlách.

Motorové oleje Repsol

Motorové oleje Repsol sú vyrábané španielskou spoločnosťou Repsol, ktorá je známa predovšetkým ako jedna z popredných energetických spoločností so značnou prítomnosťou v oblasti ropného priemyslu. Repsol taktiež vyrába a distribuuje širokú škálu mazív, vrátane motorových olejov, pod svojou značkou.

Motorové oleje Shell

Shell je holandsko-britská spoločnosť, ktorá je známa svojimi palivovými a motorovými olejmi a funguje už viac ako 100 rokov.

Motorové oleje Total-Elf

Motorové oleje Total-Elf sú vyrábané spoločnosťou TotalEnergies, ktorá je jedným z popredných svetových výrobcov mazív a motorových olejov. Táto značka kombinuje dvoch významných hráčov na trhu – Total a Elf – ktoré sa spojili do jednej spoločnosti.

Motorové oleje Toyota

Toyota Genuine Motor Oil (TGMO) je špeciálne vyvinutý motorový olej, ktorý je navrhnutý tak, aby poskytoval optimálne mazanie a ochranu pre motory používané vo vozidlách značky Toyota. Tieto oleje sú výsledkom rozsiahleho testovania a vývoja vo vozidlách Toyota s cieľom zabezpečiť, aby sa ideálne prispôsobili potrebám ich motorov.

Motorové oleje Velvana

Spoločnosť Velvana je významným hráčom v oblasti výroby rôznych kvapalín a olejov pre automobilový priemysel. Ich história siaha až do šesťdesiatych rokov 19. storočia a odvtedy sa vypracovali na významného výrobcu kvapalín a motorových olejov na rôzne účely.

Motorové oleje Volkswagen

Volkswagen spolupracuje so spoločnosťou Shell na vývoji nových originálnych motorových olejov, ktoré využívajú revolučnú technológiu GTL (gas-to-liquid). Táto technológia umožňuje extrakciu základného oleja zo zemného plynu s extrémne vysokou čistotou. Vďaka tomu majú tieto oleje výrazne vylepšené technické vlastnosti a kvalitu.

Motorové oleje WSW Proding

Spoločnosť WSW Proding je maďarská firma, ktorá sa zaoberá výrobou rôznych základných organických chemikálií. V ponuke má aj motorový olej.

Doplnkové aditíva do motorových olejov – áno alebo nie?

Zatiaľ čo niektorí hovoria, že aditíva do oleja nestoja za zvýšené náklady, iní na tieto produkty nedajú dopustiť. Tí, ktorí používajú aditíva do oleja, sa môžu pochváliť mnohými výhodami, ako je lepší kilometrový výkon, dlhšie servisné intervaly a znížená hlučnosť motora. 

Čo sú to aditíva do oleja?

Primárnym účelom motorového oleja je premazať váš motor a znížiť trenie medzi pohyblivými časťami. Motorový olej však má za úlohu aj niekoľko ďalších dôležitých funkcií vo vašom motore. Mal by chrániť pred koróziou, odstraňovať nečistoty, zabraňovať usadzovaniu kalu a pomáhať chladiť motor. Pretože motorový olej toto všetko nedokáže sám, pomáhajú mu s tým aditíva.

Ako sme už písali vyššie, niektoré aditíva sa pridávajú priamo do základného oleja počas výroby. Existujú však aj doplnkové aditíva na zlepšenie požadovaných vlastností konkrétneho oleja.

Prečo potrebujete doplnkové aditíva do motorového oleja?

Aj keď na prevádzku vášho auta nie sú doplnkové aditíva do olejov vyslovene nevyhnutné, poskytujú významné výhody, ktoré zlepšujú výkon a životnosť vášho motora. Keď si vyberiete správne motorové aditívum, môžete si užívať spoľahlivejšiu dlhodobú prevádzku vozidla, ako aj dlhšie servisné intervaly. 

Pri starších vozidlách a vozidlách s vysokým počtom najazdených kilometrov môžu aditíva do oleja dokonca pomôcť obnoviť predchádzajúce prevádzkové podmienky motora. Pred kúpou doplnkových aditív do oleja zvážte vek, počet najazdených kilometrov a stav svojho motora, aby ste zistili, či sú pre vaše vozidlo potrebné. 

Výhody doplnkových aditív do motorového oleja:

  • Úspora nákladov: Použitie aditív umožňuje zachovať existujúci motorový olej, čo eliminuje potrebu kupovať nový olej. Vďaka tomu dokážete znížiť náklady, najmä pri veľkých objemoch.
  • Kontinuálna prevádzka: Aditívum môžete pridať do motorového oleja kedykoľvek. Nemusíte auto odstaviť, ako je to potrebné pri výmene oleja. To je obzvlášť výhodné pre zariadenia, ktoré musia pracovať nepretržite, ako sú veľké stroje v nepretržitom prevádzkovom režime.
  • Ochrana zariadenia: Aditíva môžu zlepšiť vlastnosti motorového oleja, ako je lepšia schopnosť mazania, zvýšená odolnosť voči opotrebovaniu a korózii, čo môže predĺžiť životnosť zariadenia a minimalizovať potrebu opráv a údržby.

Nevýhody doplnkových aditív do motorového oleja:

  • Potreba dôkladnej analýzy: Na zabezpečenie správneho fungovania a zachovanie požadovaných vlastností oleja je potrebná dôkladná analýza aditív. Je potrebné nájsť a vybrať si také aditívum, ktoré bude pre motor vášho auta naozaj prospešné.
  • Dodatočné náklady: Pridanie aditív do oleja môže vyžadovať dodatočné náklady na zakúpenie aditív a pravidelnú údržbu. 
  • Riziko nesprávnej aplikácie: Nesprávne aditívum pridané do oleja môže mať nepredvídané dôsledky, ako je zníženie účinnosti maziva, zhoršenie výkonu alebo dokonca poškodenie zariadenia. 
  • Možná degradácia motorového oleja: Niektoré aditíva môžu viesť k degradácii vlastností základného motorového oleja, čo môže spôsobiť skoršiu potrebu výmeny oleja a zvýšiť náklady na údržbu motora.

Ako vybrať správny motorový olej?

Pri výbere správneho motorového oleja pre vaše auto zvážte nasledujúce faktory.

Značka a model vášho vozidla

Rôzne motory môžu vyžadovať rôzne typy oleja. Novšie vysokovýkonné motory často vyžadujú špeciálne formulácie oleja, ktoré sú navrhnuté tak, aby poskytovali optimálnu ochranu a výkon. Je dôležité sledovať pokyny výrobcu vozidla a vybrať olej, ktorý je schválený pre daný typ motora. Tak sa zabezpečí, že váš motor bude pracovať efektívne a spoľahlivo.

Benzínový alebo naftový 

Benzínové a naftové motory vo všeobecnosti vyžadujú rôzne typy motorového oleja, aby boli chránené a spĺňali normy, pre ktoré boli navrhnuté. Niektoré motorové oleje majú špecifikácie pre benzín aj naftu, ale niektoré nie, a niektoré motory, ako napríklad dieselové motory vybavené filtrom pevných častíc, vyžadujú špeciálne balíčky aditív a musia spĺňať špecifikácie uvedené výrobcom.

Štýl jazdy a klimatické podmienky

Podmienky, v ktorých žijete a jazdíte, majú veľký vplyv na výber správneho motorového oleja. Napríklad v horúcom podnebí môže byť potrebný olej s vyššou odolnosťou voči vysokým teplotám a lepšou ochranou proti oxidácii. Naopak, v chladnejších podmienkach môže byť dôležité zvoliť olej s nízkou teplotou tuhnutia, aby sa zabezpečilo ľahké štartovanie motora a dobrá cirkulácia oleja aj pri nízkych teplotách.

Okrem toho, typ cesty, po ktorých často jazdíte, môže tiež ovplyvniť voľbu oleja. Napríklad pri častej jazde po nespevnených cestách môže byť potrebné častejšie meniť olej, pretože prach a nečistoty môžu skrátiť životnosť oleja a spôsobiť opotrebenie motora.

Výber správneho typu motorového oleja

Keď poznáte značku a model vozidla, môžete si vybrať typ motorového oleja: minerálny, syntetický alebo polysyntetický olej. Základový olej tvorí 80 % až 90 % zloženia motorového oleja, takže výber typu oleja je dôležitým rozhodnutím. Každý typ oleja má svoje klady a zápory, preto je dôležité vedieť, ktorý typ oleja sa hodí pre vaše auto a váš štýl jazdy.

Viskozita

Stupeň viskozity je jedným z kľúčových faktorov pri výbere správneho motorového oleja. Označuje schopnosť oleja odolať deformácii a súvisí s jeho schopnosťou cirkulovať a udržiavať ochranu motora pri rôznych teplotách. Pri výbere si pomôžte naším prehľadom tried SAE.

Špecifikácie a normy motorových olejov

Tieto normy stanovujú minimálne požiadavky na rôzne vlastnosti motorového oleja, ako je ochrana proti opotrebeniu, čistenie motora, ochrana proti korózii a schopnosť udržať viskozitu v rôznych teplotách. Všímajte si klasifikáciu ACEA, príp. API, o ktorých sme si písali vyššie.

Kedy a ako často meniť motorový olej?

Kedy vymeniť motorový olej závisí od niekoľkých vecí, ako sú druh oleja, ktorý používate, typ prevodovky a či vaše auto beží na benzín alebo naftu. Rozhodujúce sú aj jazdné podmienky, ako je ťahanie nákladu, jazda štart-stop, jazda v horskom teréne a pod.

Ako často by ste mali meniť motorový olej? Vo všeobecnosti platí, že olej by ste mali meniť každých 10 000 až 15 000 km alebo každých 6-12 mesiacov. Tieto intervaly však môžu znieť zastarane, najmä vo vzťahu k novým moderným autám. Ako to teda je?

Interval výmeny oleja – staršie autá

Staršie autá majú zvyčajne intervaly výmeny oleja založené na najazdených kilometroch. Tu sa tiež rozlišuje, či jazdíte v „normálnej“ alebo „náročnej“ prevádzke. Za náročnú prevádzku sa považujú: 

  • Predovšetkým krátke cesty po meste a okolí (9 km alebo menej).
  • Extrémne horúce alebo chladné podnebie.
  • Dlhá jazda v štýle štart-stop.
  • Preprava ťažkých nákladov alebo ťahanie prívesu.

Ak jazdíte na svojom auta za normálnych podmienok, výmena oleja nie je taká častá. V tomto prípade stačí kontrolovať hladinu a stav oleja, príp. najazdené kilometre. Ak však patríte do druhej skupiny a vaše auto je extrémne namáhané, pripravte sa na častejšiu výmenu motorového oleja. Bližšie informácie hľadajte k príručke od auta.   

Interval výmeny oleja – novšie autá

Väčšina novších áut je vybavená systémami monitorovania životnosti oleja, ktoré automaticky určia, kedy je potrebná výmena oleja, a upozornia vás signálom na prístrojovej doske. Súčasné pokročilé konštrukcie analyzujú skutočné prevádzkové podmienky vozidla, aby zistili, kedy olej začne degradovať. 

Vždy, keď si necháte vymeniť olej v aute, servisný technik by mal resetovať systém sledovania životnosti oleja. Ak si vymieňate olej sami, môžete systém resetovať podľa pokynov v návode na obsluhu vozidla.

Kedy vymeniť motorový olej v motocykli?

Pravdepodobne viete, že váš motocykel potrebuje bežnú údržbu rovnako ako každé iné motorové vozidlo. To zahŕňa aj pravidelné výmeny oleja, aby sa zabezpečilo, že vaša motorka bude podávať špičkový výkon.

Faktory, ktoré ovplyvnia, kedy je potrebná výmena oleja, sú typ motorového oleja, počet najazdených kilometrov a frekvencia jazdy. Tieto faktory sú jedinečné pre každého jazdca, čo znamená, že neexistuje žiadna všeobecná odpoveď. Sú však známe všeobecné pravidlá na základe typu motorového oleja:

  • Minerálny olej: výmena každých 3 000 – 5 000 km
  • Polysyntetický olej: výmena každých 8 000 – 9 500 km
  • Syntetický olej: výmena každých 11 000 – 16 000 km

Samozrejme, aj tu je dôležité sledovať hladinu a stav oleja. 

Ako často kontrolovať hladinu oleja? 

Odborníci odporúčajú kontrolovať hladinu oleja aspoň raz za mesiac, alebo ideálne pri každom druhom doplnení paliva.

Ako zistiť, kedy je potrebné vymeniť olej?

Existuje niekoľko symptómov, ktoré vám pomôžu určiť, či je čas doplniť alebo vymeniť olej:

  • Hladina oleja je nízka.
  • Z výfuku vychádza dym.
  • Počujete klepot vo vašom motore.
  • Vo vnútri auta je cítiť olej.
  • Olej vyzerá čierny s časticami nečistôt.
  • Ťažšie preraďovanie prevodových stupňov.

Mazací plán výrobcov motorových olejov

Pri výbere motorového oleja je potrebné riadiť sa odporúčaním výrobcu. Výrobca určuje, aký druh motorového oleja, s akou viskozitou a akými normami je nutné zakúpiť. Tieto informácie vyčítate zo servisnej príručky k vozidlu. Pokiaľ informácie nepoznáte, pomôže katalóg výrobcu, resp. mazací plán výrobcu.

Mazací plán zohľadňuje odporúčaný časový interval alebo počet najazdených kilometrov, po ktorom by mal byť motorový olej vymenený. Tieto odporúčania sú založené na skúsenostiach, testoch a vedeckých poznatkoch o správnej údržbe motora a optimalizácii jeho výkonu.

Na stránke toho ktorého výrobcu motorových olejov nájdete jednoduchú funkciu, ktorá vám po zadaní niekoľkých základných údajov pomôže nájsť správny typ oleja a zobrazí všetky dôležité informácie a odporúčania. Stačí zadať druh vozidla, značku, model, obsah, prípadne výkon motora. Môžete vyskúšať napríklad mazací plán Castrol, mazací plán Total, mazací plán Shell, mazací plán Ambra a pod.

Ako vymeniť olej v jednoduchých krokoch

Ak sa rozhodnete vymeniť olej sami, je dobré zvážiť všetky riziká, preštudovať si proces výmeny a dôkladne sa na ňu pripraviť. Výmena oleja nie je nič komplikované, ak budete postupovať podľa týchto krokov:

  1. Pripravte sa na výmenu. Okrem nového oleja si pripravte ochranné rukavice, sadu kľúčov, olejový filter, lievik.
  2. Zdvihnite auto. Pristavte vozidlo na zdvihák, rampu alebo jamu, aby ste sa dostali k spodnej časti vozidla. 
  3. Otvorte uzáver plniaceho hrdla oleja a vyberte mierku.
  4. Predtým, než uvoľníte vypúšťaciu skrutku, umiestnite pod ňou zbernú nádobu na použitý olej.
  5. Nechajte olej vytiecť. 
  6. Vymeňte olejový filter. Nasaďte nový olejový filter a dostatočne ho pritiahnite.
  7. Naskrutkujte novú vypúšťaciu skrutku oleja.
  8. Nalejte nový olej. 
  9. Pomocou mierky skontrolujte hladinu.
  10. Opäť nasaďte a zaskrutkujte olejový uzáver.
  11. Naštartujte motor, po pár minútach ho vypnite a znovu skontrolujte mierku, prípadne dolejte olej.
  12. Nakoniec použitý olej ekologicky zlikvidujte, napríklad v zbernom dvore.

Čo sa môže stať pri miešaní rôznych druhov olejov a značiek?

Pri tejto otázke platí jednoduché pravidlo: Voľte značku a typ oleja podľa odporúčaní výrobcu, aby sa zaručil maximálny výkon motora a jeho životnosť. 

Výrobcovia neodporúčajú kombinovať rôzne motorové oleje. Každý vodič by však mal pochopiť, prečo je to tak a čo sa môže stať, ak ich rady ignoruje.

Faktory, ktoré treba zvážiť:

  • Zloženie oleja: Každý výrobca pridáva do svojho motorového oleja vybrané základové oleje a špecifické aditíva. Miešanie olejov s odlišným zložením môže viesť k chemickej nekompatibilite, čo má za následok zníženú účinnosť mazania a ochranu motora.
  • Hodnoty viskozity: Motorové oleje sú kategorizované podľa viskozitných tried. Miešanie olejov s rozdielnymi viskozitami môže brániť správnemu toku a mazaniu, čo vedie k zvýšenému treniu, opotrebovaniu a potenciálnemu poškodeniu motora.
  • Interakcie aditív: Motorové oleje obsahujú aditíva, ktoré zlepšujú vlastnosti, ako je detergent, ochrana proti opotrebeniu a korózii. Miešanie rôznych aditív môže viesť k nepredvídateľným reakciám, ktoré môžu neutralizovať ich priaznivé účinky a zhoršiť výkon motora.
  • Záruka k vozidlu: Mnohé záruky na vozidlá stanovujú použitie špecifických značiek a typov oleja. Miešanie olejov môže spôsobiť neplatnosť záruky, ak sa poškodenie motora pripisuje nekompatibilnej olejovej zmesi.

Potenciálne dôsledky:

  • Znížená účinnosť mazania: Miešanie rôznych značiek motorového oleja môže narušiť zamýšľané mazacie vlastnosti, čo vedie k zvýšenému treniu a opotrebovaniu komponentov motora. To by mohlo urýchliť zhoršovanie stavu motora a potenciálne viesť k nákladným opravám.
  • Tvorba motorového kalu: Nekompatibilné olejové zmesi môžu viesť k tvorbe kalu a usadenín v motore, upchávaniu olejových kanálov a zníženiu celkovej účinnosti. To môže viesť k zníženiu spotreby paliva a výkonu.
  • Zvýšené teplo motora: Motorové oleje sú navrhnuté tak, aby odvádzali teplo vznikajúce počas spaľovania. Nezhodné zmesi oleja môžu brániť tomuto rozptylu tepla, čo vedie k zvýšeným teplotám motora a potenciálnemu prehriatiu.
  • Problémy s kompatibilitou: Miešanie olejov môže viesť k chemickým interakciám, ktoré ovplyvňujú tesnenia, čo môže spôsobiť netesnosti a iné mechanické problémy.

Na záver

Kvalitný motorový olej je nevyhnutný pre správne fungovanie a dlhú životnosť motora vášho auta. Motorový olej obsahuje prísady, ktoré pomáhajú minimalizovať trenie medzi pohyblivými časťami. Toto trenie môže spôsobiť opotrebenie valcov, piestov a ďalších komponentov. Olej poskytne lepšiu ochranu pred opotrebením, čo vedie k dlhšej životnosti motora.

Pomáha tiež odstraňovať nečistoty z motora. To zabraňuje vzniku usadenín, ktoré by mohli blokovať kanáliky olejového systému a znížiť účinnosť chladenia a mazania motora. Chráni vnútorné časti motora pred koróziou a hrdzou. Prispieva k zlepšeniu výkonu vášho motora a zároveň pomáha znižovať emisie z vášho vozidla.

Pri výbere správneho motorového oleja je dôležité brať do úvahy niekoľko faktorov: viskozitu a typ oleja, jazdné podmienky, odporúčania výrobcu a pod. Nakoniec netreba zabúdať na pravidelnú kontrolu hladiny a stavu oleja a na jeho včasnú výmenu. Iba tak zabezpečíte, že motor vášho auta bude fungovať ako “švajčiarske hodinky”.

Darček zdarma
Vzdy bomba ceny